WhatsApp heeft op 25 augustus 2016 de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid aangepast. Vooroordelen, te snel of niet goed lezen of gewoon stemmingmakerij zorgen voor heel wat onzin in de media en op het internet. We sommen de vijf zes meest voorkomende misvattingen voor je op. Uiteraard hebben we alles eerst gedubbelcheckt met WhatsApp.

onzin

1. Mijn WhatsApp komt vol te staan met banneradvertenties

Onjuist.

WhatsApp krijgt géén banneradvertenties van derden. Met het toelaten van bedrijven kun je (KUN je) bedrijven toestaan om met je te communiceren. Denk aan informatie over bestellingen, transacties, verzendingen en product- of service-updates. Ook kun je bijvoorbeeld een aanbieding ontvangen voor een product of het bedrijf die aansluit bij je interesses. Maar, dit wordt te zijner tijd een optie en kun je zelf beheren. Wil je dit niet? Dan krijg je dit niet. Voor de duidelijkheid, deze optie bestaat nu nog niet: dit wordt een nieuwe optie (zie punt 4).

2. Facebook krijgt toegang tot mijn berichten, foto’s en filmpjes die ik via WhatsApp verstuur en gaat op basis daarvan advertenties tonen

Onjuist.

Niets van wat je verstuurt via WhatsApp kan worden ingezien door derden. Niet door WhatsApp zelf, niet door Facebook, niet door de overheid: door niemand.

Berichten, foto’s, video’s, documenten, gesproken berichten en oproepen zijn (vanaf 2 april 2016) voorzien van end-to-end encryptie. Hierdoor is de uitgewisselde informatie alleen zichtbaar voor de verzender en de ontvanger. Tenzij iemand natuurlijk toegang heeft tot je telefoon, in de bus over je schouder meekijkt of je je oproep handsfree op een druk strand voert.

Een veel verspreide hoax beweert dat Facebook komt te weten dat je ontslagen of zwanger bent als je dit aan je beste vriend vertelt. Of dat je wilt afvallen, een nieuwe bikini moet kopen et cetera. Kant en klare onzin.

3. Met het afvinken van het “deel mijn accountinformatie met Facebook” zorg ik ervoor dat niets met Facebook wordt gedeeld

Onjuist.

Met deze instelling hou je niet tegen dat informatie wordt gedeeld voor het verbeteren van de beveiliging, infrastructuur- en afleveringssystemen, het analyseren van het gebruik en het bestrijden van spam of misbruik.

De optie is er alleen voor bedoeld dat je geen specifieke accountgegevens met Facebook deelt zodat zij betere advertenties of vriendsuggesties kunnen tonen op Facebook.

4. Met het afvinken van het “deel mijn accountinformatie met Facebook” zorg ik ervoor dat bedrijven niet op mijn WhatsApp komen

Onjuist.

Zie punt 1 en 3. De optie “deel mijn accountinformatie met Facebook” heeft betrekking op het verbeteren van je ervaring (advertenties en vriendsuggesties) op Facebook, niet op WhatsApp.

Als je niet wilt dat bedrijven met je communiceren op WhatsApp (bijv. voor nuttige info over je bestelling, een update of aanbieding), dan kun je dit in de toekomst ook instellen. Maar dit is nog ver weg…

WhatsApp is nog bezig met de ontwikkeling van een tool voor bedrijven en daarna moet het nog getest worden. Uiteindelijk krijg je een optie waarmee je dit zelf kunt beheren, dus geen paniek. De optie “deel mijn accountinformatie met Facebook” heeft hier in ieder geval geen invloed op.

5. Mijn telefoonnummer en andere WhatsApp informatie komen open en bloot op Facebook terecht

Onjuist.

Niets van wat je deelt op WhatsApp, je accountinformatie of je telefoonnummer komt op Facebook terecht. Ook niet in apps van andere bedrijven van Facebook, zoals Instagram.

Wél deelt WhatsApp informatie, zoals je telefoonnummer of de laatste keer dat je WhatsApp hebt gebruikt, intern met Facebook-bedrijven. Hierdoor kan spam en misbruik beter worden bestreden, worden unieke gebruikers beter geteld en doet Facebook betere vriendsuggesties of zie je relevantere advertenties.

6. Ik heb nu Facebook nodig om WhatsApp te kunnen gebruiken

Onjuist.

WhatsApp blijft een zelfstandig bedrijf binnen de Facebook-groep en het is niet nodig om een Facebook-account aan te maken.

Help mee deze misvattingen de wereld uit te helpen en druk even op een social deelknopje hieronder! Nog meer indianenverhalen gelezen? Tip ons via mail of social media.