Gemeentes worstelen met voorwaarden WhatsApp

Update 09-09-2017 om reactie WhatsApp toe te voegen

AMSTERDAM – Een aantal gemeentes is op de vingers getikt door WhatsApp. Volgens een artikel op Binnenlandsbestuur.nl vanwege een juridisch probleem, specifiek voor de overheid. Het probleem ligt echter in het gebruik van WhatsApp-tools van externe leveranciers.

WhatsApp blokkeerde onder andere de nummers van de gemeente Delft en Den Haag. In het artikel van Binnenlands Bestuur heeft dit volgens een jurist te maken met het schenden van een specifieke clausule in de servicevoorwaarden van WhatsApp.

WhatsApp zou uitdrukkelijk verbieden dat de dienst wordt gebruikt voor toegang tot hulpdiensten, aanbieders van hulpdiensten of informatiediensten voor openbare veiligheid. Dit is echter geen verbod maar een waarschuwing aan de gebruiker.

GEEN TOEGANG TOT HULPDIENSTEN: Er bestaan belangrijke verschillen tussen WhatsApp en uw mobiele en vaste telefoon- en sms-diensten. Onze Diensten bieden geen toegang tot hulpdiensten of aanbieders van hulpdiensten, waaronder de politie, de brandweer of ziekenhuizen, en bieden ook geen ander soort verbinding met informatiediensten voor openbare veiligheid. Zorg ervoor dat u de desbetreffende aanbieders van hulpdiensten via een mobiele of vaste telefoon of via een andere dienst kunt bereiken.

Dat dit is opgenomen in de voorwaarden van WhatsApp, heeft te maken met wet- en regelgeving voor telecomproviders. Telecomproviders moeten namelijk altijd de mogelijkheid bieden om noodnummers te bereiken. Diensten als WhatsApp en Skype vallen (nog) niet onder deze regelgeving en hoeven deze toegang dus niet te garanderen. Met bovenstaande clausule maakt WhatsApp dit duidelijk.

WhatsApp bevestigt in een reactie aan Whatsappen.nl dat er géén verbod op communicatie tussen gemeenten en burgers is. De geciteerde jurist in het artikel heeft hun voorwaarden verkeerd geïnterpreteerd.

Gebruik externe WhatsApp-tools

De reden dat WhatsApp de gemeentes heeft geblokkeerd, is dat zij gebruikmaken van externe leveranciers van de applicatie. Dit blijkt ook uit een brief van Wethouder Baldewsingh aan de Commissie Bestuur van Den Haag. Eerder sommeerde WhatsApp het bedrijf Watermelon te stoppen met aanbieden van een dergelijke tool, wat leidde tot een faillissement.

WhatsApp werkt momenteel zelf aan een zakelijke tool. Dit moet het voor bedrijven en overheden makkelijker maken om klantcontact via de chatapp te onderhouden. KLM is betrokken bij het testen en beschikt vanaf vandaag over een zakelijke account.

Toevoeging 07-09-2017: In de nieuwe zakelijke app van WhatsApp worden bedrijven en organisaties ingedeeld in categorieën. De publieke sector en overheid krijgt, net als andere sectoren, een eigen categorie.

Update 11-09-2017: De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) verklaart in een nieuw artikel op Binnenlands Bestuur geen grote problemen te verwachten bij andere gemeenten dan Delft en Den Haag. De app leent zich volgens VNG uitstekend voor communicatie tussen burger en gemeenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *