WhatsApp nummer één communicatiemiddel Nederland

AMSTERDAM – WhatsApp is het meest gebruikte communicatiemiddel in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Economische Zaken over de Nederlandse postmarkt. Daarnaast zijn Nederlanders anders gaan denken over het ‘gemak’ van post. 

WhatsApp is het populairste communicatiemiddel en laat mobiel bellen en e-mail inmiddels achter zich. Post, waar het onderzoek zich op focust, staat nog verder weg en wel op plaats 6.

Volgens het onderzoek leidt digitale communicatie zoals WhatsApp ertoe dat de regels voor de postmarkt, zoals aantal bezorgdagen en tarieven, moeten worden herzien.

De top 10 communicatiemiddelen (Gfk, 2016) ziet er als volgt uit:

1. WhatsApp
2. Mobiele telefoon
3. E-mail
4. Vaste telefoon
5. Social media
6. Post
7. SMS
8. Skype

WhatsApp snel en eenvoudig

Naast het gebruik zijn ook de gedachten van de consument over communicatie veranderd. WhatsApp heeft laten zien dat communicatie veel makkelijker kan. Het is snel, betrouwbaar, je hoeft geen adressen op te zoeken en er is geen verkeerd bezorgde of kwijtgeraakte post.

Daarnaast geven de vinkjes in WhatsApp een goede status van je bericht (post) weer. Bij één vinkje is het berichtje aangekomen bij WhatsApp (postsorteercentrum), bij twee vinkjes is het berichtje afgeleverd op de telefoon (in brievenbus ontvanger) en bij twee blauwe vinkjes heeft de ontvanger je bericht gelezen (brief geopend).

Onder andere deze gemakken van WhatsApp hebben ertoe geleid dat 62 procent van de ondervraagden post nu ‘gedoe’ vindt, terwijl in 2011 in hetzelfde onderzoek 52 procent post nog juist als ‘makkelijk’ typeerde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *